Na een eerste (telefonische) kennismaking volgt een adviesgesprek. In dit gesprek met de ouders en het kind, brengen we in kaart waar het kind begeleiding bij kan gebruiken. Als er wordt besloten om verder te gaan met De Vlieger, volgt er (indien nodig) een didactisch onderzoek en wordt er een plan van aanpak opgesteld. De ouders en de school worden hierin betrokken en krijgen hiervan een verslag. De ondersteuning die wij bieden is individueel, op maat gesneden en afgestemd op de behoefte van het kind. Indien nodig verwijzen we door naar externe deskundigen zoals bijvoorbeeld een logopedist, een psycholoog of een orthopedagoog.
Wij nemen, in overleg en na toestemming van ouders, contact op met de leerkracht van de school. De informatie die leerkrachten hebben op het gebied van de leerachterstand, specifieke leerproblemen, toetsgegevens, methodes en leerlinggedrag, kunnen een waardevolle aanvulling zijn op de reeds bekende gegevens. Ook kunnen we de school adviseren hoe er optimaal afgestemd kan worden op de onderwijsbehoeften van het kind.
De begeleiding vindt zoveel mogelijk onder schooltijden plaats, op school of op onze locatie in de wijk Bloemendaal, in Gouda. We geven huiswerkopdrachten mee voor (op school en) thuis. Daarbij krijgen ouders advies hoe ze hun kind het beste thuis kunnen ondersteunen. Na twee à drie maanden volgt een eerste evaluatie. De individuele begeleidingen duren minimaal 30 minuten en vinden wekelijks plaats. In de schoolvakanties wordt geen begeleiding gegeven.